-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:2920 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:22

آيا صحت دارد اگر كسي اسم اعظم را بداند, هر كاري مي تواندانجام دهد؟

در بعضي روايات آمده است كه رسول اكرم 6فرمود: والّذي نفسي بيده لقد سأل اللّه باسمه الاعظم الذي اذا سئل به اعطي و اذا دعي به اجاب ; قَسَم به كسي كه جانم به دست او است , كسي كه ذكر خاصي گفته بود, خدا را به اسم اعظمش خواند; همان اسمي كه اگر خدارا به آن بخوانند, عطا مي كند و اگر دعا به آن كنند, اجابت مي نمايد>.(1)

افرادي در روايات نام برده شده اند كه از اسم اعظم آگاه بودند, مانند آصف بن برخيا و بلعم باعورا. البته بسياري از افراد هستند كه ادعا دارند اسم اعظم را بلدند,ولي دروغ مي گويند,(2) امّا اين كه اسم اعظم كدام است , در روايات اذكار مختلفي مطرح شده است , ولي كسي بدين سادگي نمي تواند به اسرار اسم اعظم پي ببرد.

از جمله در روايتي از امام صادق 7نقل شده است : اسم الله اعظم در سوره ءحمد پراكنده است . و در بعض روايات ديگر مي خوانيم : بسم الله الرحمن الرحيم به اسم اعظم از سياهي چشم به سفيدي آن نزديك تر است .(3)

اين تفاوت ممكن است به خاطر تعدد اسم اعظم يا تفاوت خواسته ها باشد,ولي سخن در اين جا است كه آيا اسم اعظم يك كلمه يا يك جمله يا يك آيه از آيات قرآن مجيد است و اين همه تأثير و قدرت در الفاظ و حروف آن نهفته شده , بي آن كه قيد و شرطي داشته باشد؟ يا اين كه اثر از الفاظ به ضميمه حالات و شرايطي درگوينده از نظر تقوا و پاكي و حضور قلب است ؟ يا اين كه اسم اعظم اصولاً از مقوله ءلفظ نيست ؟

علامهء طباطبايي مي فرمايد: نام هاي خداوند عموماً و اسم اعظمش خصوصاًهر چند در عالم هستي و وسائط و اسباب نزول فيض در جهان مؤثر است , ولي تأثير آن مربوط به حقايق اين اسما است , نه الفاظي كه دلالت بر آن مي كند و نه به معاني متصوره در ذهن .(4)

(پـاورقي 1.بحارالانوار, (چاپ بيرونت ) ج 90 ص 225

(پـاورقي 2.همان , ج 14 ص 113و ج 13 ص 377

(پـاورقي 3.همان , ج 9 ص 223

(پـاورقي 4.الميزان , ج 8 ص 372

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.